Komunikacja interpersonalna w ochronie zdrowia
Studia Podyplomowe
Studia Podyplomowe
Studia skierowane są do osób:
Kontakt z pacjentem jest podstawą każdego procesu terapeutycznego. Efektywna komunikacja jest szczególnie istotna w sytuacjach, które mają związek z bezpieczeństwem, życiem i zdrowiem, zwłaszcza w kontekście medycznym lub terapeutycznym. Nie można pomóc pacjentowi, bez zbudowania z nim właściwej relacji, która będzie oparta na zaufaniu pacjenta do profesjonalizmu i kompetencji komunikacyjnych pracowników ochrony zdrowia i terapeutów.
Liczne badania naukowe potwierdzają, że dobra komunikacja między lekarzem a pacjentem, i specjalistami innych dziedzin nauk o zdrowiu, wiąże się z lepszym zdrowiem pacjentów oraz korzystnie wpływa na przestrzeganie zaleceń terapeutycznych i wyniki leczenia. W kontekście psychoterapeutycznym, jak wiadomo, to relacja pacjenta z terapeutą jest jednym z głównych czynników odpowiedzialnych za powodzenie terapii, niezależnie od modelu terapii, w którym pracuje terapeuta. Z kolei, dobra komunikacja w zespole terapeutycznym przeciwdziała wypaleniu zawodowemu, niweluje również niebezpieczeństwo zaistnienia w środowisku pracy zachowań mobbingujących, czy innych niszczących zdrowie psychiczne i fizyczne strategii.
Tematyka komunikacji interpersonalnej zorientowanej na pacjenta powinna być więc na stałe wdrażana w kształceniu przed- i podyplomowym pracowników ochrony zdrowia, dydaktyków, psychoterapeutów. Niniejsza propozycja studiów podyplomowych wychodzi naprzeciw tym potrzebom.
Program studiów podyplomowych z komunikacji interpersonalnej w ochronie zdrowia jest wynikiem pracy interdyscyplinarnego zespołu praktyków i teoretyków aktywnie zaangażowanych w edukowanie i rozwijanie holistycznego modelu opieki nad pacjentem. Atutem programu jest jego unikatowość w wielowymiarowości podejścia do zagadnień komunikacji oraz praktyczny charakter zajęć. Program jest bardzo bogaty i dostosowany do potrzeb pracowników ochrony zdrowia, oświaty, ale i psychoterapii i psychoedukacji.
Przedmioty:
Jest to zapis webinaru, który odbył się 20 marca 2024 r. i był poświęcony programowi studiów podyplomowych. Część nauczycieli opowiedziała o prowadzonych przez siebie przedmiotach i przedstawiła korzyści płynące z podjęcia studiów doskonalących umiejętności komunikacyjne.
Link do spotkania: https://www.youtube.com/watch?v=tuOkI5b6HEY
Szczegółowe cele kształcenia:
Studia skierowane są do wszystkich osób zainteresowanych:
1) poszerzeniem kompetencji komunikacyjnych zwłaszcza w kontekście budowania zawodowych relacji wspierających, terapeutycznych oraz niwelowania barier komunikacyjnych w kontekście:
2) mediacjami, e-komunikacją oraz komunikacją medialną osób oraz placówki medycznej w kontekście codziennego funkcjonowania, jak i w sytuacjach kryzysowych:
3) samorozwojem, poszerzeniem własnych zasobów, technik i kompetencji wspierających komunikację i profesjonalizm oraz przeciwdziałającym zespołowi wypalenia zawodowego. Główne techniki i metody, które uczestnik studiów pozna i które będzie mógł wykorzystać w swej pracy, to:
Studia trwają 3 semestry, obejmują łącznie 800 godz. dydaktycznych, (410 godz. kontaktowych, 390 godz. pracy własnej), w tym:
Liczba godzin zajęć teoretycznych (wykłady): 115
Liczba godzin zajęć praktycznych - konwersatoria (seminaria/ćwiczenia): 295
Liczba godzin pracy własnej: 390
Łączna liczba punktów ECTS = 32
Studia podyplomowe realizowane będą w trybie niestacjonarnym, w systemie weekendowym (sobotnio / niedzielnym 1-3 razy w miesiącu).
Zajęcia stacjonarne odbywać się będą w salach Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach (ul. Medyków 12) oraz w Górnośląskim Centrum Medycznym im. prof. Leszka Gieca w Katowicach – Szpital w Ochojcu.
O przyjęciu na studia decyduje spełnienie wymogów rekrutacyjnych tj:
Uczestnik zobowiązany jest do:
Zgodnie z regulaminem studiów podyplomowych o przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń po wykorzystaniu limitu rekrutacja może zostać zamknięta.
Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach
Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
ul. Medyków 12, 40-752 Katowice,
Przyjęcia interesantów – od poniedziałku do piątku w godzinach: 8:00-15:00.
mgr Katarzyna Opiela
e-mail:
tel.: (32) 208-87-29
Koszt studiów na rok akademicki 2024/2025:
Koszt studiów: 9 800,00 zł
Uczestnicy studiów podyplomowych dokonujący opłaty za studia podyplomowe jednorazowo wnoszą ją w pełnej wysokości nie później niż na 7 dni przed rozpoczęciem pierwszych zajęć przewidzianych w harmonogramie zajęć.
Uczestnicy studiów podyplomowych dokonujący opłaty za studia podyplomowe w ratach, wnoszą ją wg poniższego harmonogramu:
Wpłata powinna być dokonana na indywidualny numer rachunku bankowego słuchacza wygenerowany w systemie elektronicznym Wirtualny Dziekanat z podaniem tytułu wpłaty: „Opłata za studia podyplomowe pn. Komunikacja interpersonalna w ochronie zdrowia”, rata …..
Zarządzenie nr 60/2024 z dnia 12.04.2024 r. Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach określa wysokość opłat za studia podyplomowe pn. Komunikacja interpersonalna w ochronie zdrowia od roku akademickiego 2024/25.
Zniżka w wysokości 10 % w opłacie przysługuje pracownikom:
Dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska
Adiunkt dydaktyczny z wieloletnim stażem, doktor filozofii (Uniwersytet Śląski). Kierownik Zakładu Filozofii i Bioetyki w Katedrze Nauk Społecznych i Humanistycznych na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Ukończyła Studium Logoterapii w Institute of Biofeedback and Noo-Psychosomatics o specjalizacji Psychoterapia Integralna: Noo-Psychoterapia, akredytowane przez Viktor Frankl Institut (Wiedeń). Aktualnie uczestnik czteroletniej Szkoły Psychoterapii w nurcie logoterapii V.E. Frankla. Członek Polskiego Towarzystwa Logoterapii i Noo-Psychosomatyki. Ukończyła szkolenie w zakresie terapii simontonowskiej organizowane przez trenerów działających w Stowarzyszeniu Unicorn Fundacji Simontonowski Instytut Zdrowia (Kraków). Autorka 24 prac naukowych, w tym 15 rozdziałów w książkach, 7 artykułów, wpółredaktorka i współautorka dwóch monografii naukowych. Laureatka 4 Zespołowych Nagród Rektora w zakresie działalności dydaktycznej i organizacyjnej oraz Indywidualnej Nagrody za szczególne zaangażowanie w prowadzenie Studenckiego Koła Naukowego, którego prace zostały nagrodzone na Konferencjach Studenckich Kół Naukowych. Zainteresowania badawcze związane są m. in. z logoterapią, holistycznym rozumieniem zdrowia, mind-body problem oraz szeroko rozumianą, duchowością, antropologią psychoanalityczną, filozoficznymi złożeniami teorii i terapii psychologicznych. Prywatnie pasjonatka wypraw górskich, zwłaszcza zimowych.
Dr n. hum. Katarzyna Szmaglińska
Adiunkt dydaktyczny z wieloletnim stażem, doktor filozofii (Uniwersytet Śląski). Kierownik Zakładu Filozofii i Bioetyki w Katedrze Nauk Społecznych i Humanistycznych na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Ukończyła Studium Logoterapii w Institute of Biofeedback and Noo-Psychosomatics o specjalizacji Psychoterapia Integralna: Noo-Psychoterapia, akredytowane przez Viktor Frankl Institut (Wiedeń). Aktualnie uczestnik czteroletniej Szkoły Psychoterapii w nurcie logoterapii V.E. Frankla. Członek Polskiego Towarzystwa Logoterapii i Noo-Psychosomatyki. Ukończyła szkolenie w zakresie terapii simontonowskiej organizowane przez trenerów działających w Stowarzyszeniu Unicorn Fundacji Simontonowski Instytut Zdrowia (Kraków). Autorka 24 prac naukowych, w tym 15 rozdziałów w książkach, 7 artykułów, wpółredaktorka i współautorka dwóch monografii naukowych. Laureatka 4 Zespołowych Nagród Rektora w zakresie działalności dydaktycznej i organizacyjnej oraz Indywidualnej Nagrody za szczególne zaangażowanie w prowadzenie Studenckiego Koła Naukowego, którego prace zostały nagrodzone na Konferencjach Studenckich Kół Naukowych. Zainteresowania badawcze związane są m. in. z logoterapią, holistycznym rozumieniem zdrowia, mind-body problem oraz szeroko rozumianą, duchowością, antropologią psychoanalityczną, filozoficznymi złożeniami teorii i terapii psychologicznych. Prywatnie pasjonatka wypraw górskich, zwłaszcza zimowych.
Dr n. hum. Anita Gralak
Doktor nauk humanistycznych, filozof, pedagog, lektor języka angielskiego. Uczestnik Studium Uważności i Współczucia w oparciu o metodę Mind Compassion Training i Compassion Focused Therapy (Kraków). Asystent dydaktyczny w Zakładzie Filozofii i Bioetyki Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, od 2019 roku opiekun Studenckiego Koła Naukowego. Zainteresowania badawcze: psychoterapia egzystencjalna, filozofia dialogu, współczucie, samo-współczucie. Autorka artykułów dotyczących roli odpowiedzialności w psychoterapii, roli współczucia w zawodach medycznych, filozofii spotkania.
Dr n. hum. Monika Fajler
Adiunkt dydaktyczny w Zakładzie Filozofii i Bioetyki Katedrze Nauk Społecznych i Humanistycznych Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach na Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach. Filozof oraz coach. Studia Podyplomowe w zakresie Akademii profesjonalnego coachingu. Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.
Szkolenia z zakresu coachingu i komunikacji:
Jak skutecznie uprawiać zawód coacha i inne zawody Norman Benett Group
Ciało w coachingu – czyli jak wydobyć zasoby klienta integrując pracę z ciałem WSB
Sztuka komunikacji – jak rozmawiać, by zjednać sobie ludzi Udemy
Inteligencja emocjonalna – zarzadzanie emocjami Udemy
Uczucia skomercjalizowane, czyli o trudnej sztuce regulacji emocji w pracy zawodowej WSB
Dr n. med. Marcin Leśniewski
Zakład Filozofii i Bioetyki
Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach
Śląski Uniwersytet Medyczny
Lekarz, nauczyciel akademicki, naukowiec, przedsiębiorca, twórca kultury, posiadający trzydziestoletnie doświadczenie. Praktykujący w szpitalu i praktyce ambulatoryjnej lekarz ginekolog-położnik. Wykładowca historii medycyny, etyki lekarskiej i metodologii badań naukowych. Naukowiec publikujący prace z zakresu antropologii lekarskiej orasz endokrynologii ginekologicznej. Założyciel i zarządzający dwoma spółkami medycznymi z czterdziestoma pracownikami. Założyciel i pierwszy dyrektor Szpitala JOANNITAS w Pszczynie
z pięciuset pięćdziesięcioma pracownikami. Współtwórca festiwalu MUSICA DA CHIESA w Pszczynie, konsultant medyczny, scenograficzny i dramaturgiczny Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie oraz Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach.
Mgr Katarzyna Asztabska
Absolwentka pedagogiki i coachingu medycznego, podyplomowo - nauk o rodzinie. Międzynarodowy konsultant laktacyjny IBCLC i doradca laktacyjny CDL. Nauczyciel metod rozpoznawania płodności i instruktor szkoły rodzenia. Posiada podstawowe umiejętności w pracy douli. Wykładowca Centrum Nauki o Laktacji, gdzie głównie naucza komunikacji z pacjentem. Były członek Zarządu Komitetu Upowszechniania Karmienia Piersią, odpowiedzialna za organizację kursów dla pracowników szpitali, również wykładowca. Współzałożyciel i sekretarz Polskiego Towarzystwa Konsultantów i Doradców Laktacyjnych.
Od ponad 25 lat w gliwickim Szpitalu Wielospecjalistycznym pomaga mamom w oddziałach położniczym i noworodkowym oraz w Punkcie Laktacyjnym. Zajmuje się rozwiązywaniem problemów laktacyjnych, jak i tych związanych z sytuacją życiową kobiet.
Mgr Anna Knapik
pedagog, psychoterapeuta, trener warsztatu umiejętności psychospołecznych oraz trener psychologicznych treningów grupowych
Absolwentka pedagogiki na Uniwersytecie Śląskim.
Ukończyła Zaawansowaną Szkołę Współczesnej Psychoterapii Psychodynamicznej (Laboratorium Psychoedukacji Warszawa oraz Pracownia Psychoterapii „ Humani” Poznań). Ukonczyła MBT- Basic Training (Psychoterapia oparta na mentalizacji – stopień I (Anna Freud Centre Londyn, Pracownia Psychoterapii „ Humani” Poznań). Ukończyła całościowe szkolenie „ Studium Terapii Rodzin” przygotowujące do uzyskania certyfikatu psychoterapeuty PTP (OPTA-Warszawa). Ukończyła szkołę trenerów „Gniazdo” I oraz II stopnia. Jest asystentem dydaktyczny Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Prowadzi terapie indywidualną dorosłych oraz młodziży w współpracy z Instytutem Psychoterapii i Seksuologi w Katowicach
Jako psychoterapeuta współpracowała z ośrodkami pomocy społecznej prowadząc psychoterapię indywidualną oraz prowadząc grupy rozwojowe dla kobiet. Trener, długoletni praktyk w zakresie prowadzenia warsztatów i szkoleń dla dzieci i młodzieży oraz nauczycieli i rodziców. Posiada ponad dziesięcioletnie doświadczenie w pracy z dziećmi i młodzieżą sprawiającą trudności wychowawcze, będącymi w trudnej sytuacji emocjonalnej, z obniżonym nastrojem, Współpracowała jako konsultant w zakresie pracy z rodzinami objętymi asystenturą rodzin. Prowadziła konsultacje dla asystentów rodzin oraz pracowników socjalnych w zakresie pracy z rodzinami objętymi asystenturą rodzin. Jest współtwórcą Programu Profilaktyczno-Wychowawczego Epsilon realizowanego na terenie całej Polski (Baza programów rekomendowanych) oraz współtwórcą rekomendowanego programu Profilaktyczny Bank Dobrych Praktyk oraz koordynator ogólnopolski realizacji obu w/w programów profilaktycznych. Programy profilaktyki selektywnej i uniwersalnej z zakresu ochrony zdrowia psychicznego.
Mgr Marcin Drzazga
Pedagog, trener warsztatu psychoedukacyjnego, reżyser teatru dzieci i młodzieży PWST we Wrocławiu. Współautor programów profilaktycznych rekomendowanych przez PARPĘ i ORE. Prywatnie mąż, tata córki i syna, właściciel dwóch psów.
Cytat: To ważne żeby dotrzeć do celu, ale w ostatecznym rozrachunku to właśnie podróż ma znaczenie.
Prowadzi zajęcia z pedagogiki dla Fizjoterapii i Położnictwa.
Mgr Anna Wojtczak
Od ponad 30 lat pracuję z młodzieżą. Jestem także mediatorem sądowym przy Sądzie Okręgowym w Gliwicach. Prawie dekadę stoję też na deskach sal szkoleniowych dzieląc się wiedzą i doświadczeniem z zakresu kompetencji miękkich, jak komunikacja, trudne rozmowy, rozwiązywanie konfliktów. Jestem praktykiem NVC i pozytywnej komunikacji. Prowadzę także interwencję kryzysową i pomoc psychologiczną dla par jednopłciowych i dwupłciowych, a także z osobami, które przechodzą kryzys w związku.
Mgr Justyna Orlińska
Adwokat i założyciel Kancelarii Adwokackiej, posiada wielokierunkowe doświadczenie zdobyte podczas praktyk zawodowych i aplikacji adwokackiej w zakresie pomocy prawnej i reprezentacji na sali sądowej osób fizycznych i przedsiębiorstw.
Uzyskała wykształcenie prawnicze na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach – Wydziale Prawa i Administracji na kierunku Prawo, który ukończyła w 2011 roku z tytułem magistra z wynikiem celującym oraz socjologiczne na Politechnice Śląskiej – Wydziale Organizacji i Zarządzania w Zabrzu na kierunku Socjologia (specjalność: polityka społeczna), który ukończyła w 2009 roku z tytułem licencjata z wynikiem bardzo dobrym z wyróżnieniem. Absolwentka Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na dwusemestrowych studiach podyplomowych „Akademia Spółek”, zakończonych w 2015 roku wynikiem bardzo dobrym. W 2016 roku po pozytywnym wyniku egzaminu adwokackiego wpisana na listę adwokatów Izby Adwokackiej w Katowicach pod numerem 1535.
Wykładowca na Akademii Górnośląskiej w Katowicach na studiach podyplomowych "Mediacje i negocjacje".
Dr n. o zdr. Magdalena Nuckowska
Certyfikowana hipnoterapeutka, członek International Hypnosis Association, coach, trener procesów grupowych oraz Praktyk i Master Programowania Neurolingwistycznego. W 2018 obroniła pracę doktorską w Zakładzie Neurofizjologii, Neuropsychologii i Neuroinformatyki na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym. W pracy doktorskiej “Wpływ częstości oddychania na zmiany szerokości przestrzeni podpajęczynówkowej” połączyła fascynację mechanizmu oddechu i jego wpływu na fizjologię mózgu.
Ukończone studia podyplomowe i kursy:
Coaching z elementami psychologii (SWPS Wrocław)
Public Relations (WSB Wrocław)
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi (ARG Centrum Kształcenia Kadr Managerskich)
Praktyk i Master NLP ( Neuro-linguistic Programming )
Trener procesów grupowych
Od początku swojej kariery zawodowej związana z branżą medyczną. Kilkunastoletnie doświadczenie na stanowisku managerskim w międzynarodowych firmach zajmujących się badaniami klinicznymi sprawia, że świetnie porusza się w środowisku korporacyjnym. Obecnie całą swoja uwagę zawodową skupiła na hipnoterapii. Prowadzi sesje indywidualne i grupowe w Centrum Hipnoterapii “Dom Podświadomości “we Wrocławiu, którego jest współzałożycielem.
Razem z mgr Marcinem Nestorowiczem stworzyła projekt “FeelWell”, którego misją jest rozpropagowanie wiedzy z zakresu hipnozy, hipnoterapii oraz programowania neurolingwistycznego w ramach jednej zintegrowanej platformy edukacyjnej. W najbliższym czasie planowane jest wydanie ich wspólnej książki “Hipnoza prościej się nie da!”
Prywatnie dużo medytuje, ćwiczy jogę, jeździ na nartach, nurkuje i odkrywa tajniki neuroatypowości.
Mgr Piotr Matejuk
Terapeuta Psychodeliczny, hipnoterapeuta, facylitator metody Psychedelic Cannabis Breathwork, absolwent Integrative Psychiatry Institute (Boulder, CO) na kierunku Psychedelic-Assisted Therapy Training, współpracuje z Center for Medicinal Mindfulness (USA), nauczyciel hipnoterapii, współtwórca Profesjonalnej Szkoły Hipnoterapii zrzeszonej w International Hypnosis Association, doktorant w Instytucie Psychologii PAN, jedyny w Polsce członek Society for Clinical & Experimental Hypnosis – największej międzynarodowej organizacji hipnozy klinicznej na Świecie.
Mgr Edyta Czekała
Absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ze specjalnością pedagogika opiekuńczo - wychowawcza. Ukończyła także Podyplomowe Studium Logopedii i Glottodydaktyki z Terapią Pedagogiczną na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego, oraz Podyplomowe Studium Neurologopedii na Wydziale Humanistyczno - Społecznym Akademii Techniczno - Humanistycznej w Bielsku - Białej.
Od samego początku jej ścieżka zawodowa związana jest z Górnośląskim Centrum Medycznym im. prof. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, gdzie zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń mowy u pacjenta dorosłego. Posiada również wieloletnie doświadczenie w pracy indywidualnej z małymi dziećmi i młodzieżą z zaburzeniami komunikacji językowej (NZOZ Specjalistyczne Gabinety Lekarskie - Mikołów).
Nieustannie pogłębia swoją wiedzę z zakresu szeroko rozumianej komunikacji interpersonalnej i podnosi swoje kompetencje zawodowe uczestnicząc w licznych kursach, szkoleniach, warsztatach i konferencjach.
Ukończyła kurs podstawowy Polskiego Języka Migowego (poziom A1) organizowany przez Polski Związek Głuchych.
Jej zainteresowania naukowo - badawcze koncentrują się w obrębie: różnych form zaburzeń mowy i języka, zaburzeń emisji głosu oraz zaburzeń połykania (dysfagia).
mgr Marcin Nestorowicz
Magister fizjoterapii (AWF Warszawa), certyfikowany hipnoterapeuta (Profesjonalna Szkoła Hipnoterapii), członek International Hypnosis Association, uczestnik Masterclass Hipnozy Scenicznej, Praktyk oraz Master NLP ( Neuro-Linguistic Programming ), instruktor technik oddechowych Butejko.
Od ponad 6 lat prowadzi własna firmę Super Fizjoterapia, gdzie wraz z zespołem specjalistów pomaga ludziom w zakresie profilaktyki zdrowotnej, korekcji wad postawy, rehabilitacji osób starszych oraz treningu sportowego, a także w dochodzeniu do pełnej sprawności po kontuzji. W swojej pracy wykorzystuje szeroką wiedzę z zakresu fizjoterapii, technik oddechowych, medycyny chińskiej i akupunktury.
Właściciel oraz wykładowca firmy szkoleniowej, która przeszkoliła ponad 2500 osób z zakresu ergonomii pracy i profilaktyki zdrowotnej.
W ramach praktyki prowadzi również indywidualne sesje hipnoterapeutyczne, gdzie z powodzeniem łączy techniki oddechowe, programowanie neurolingwistyczne i hipnozę.
Razem z dr Magdaleną Nuckowską stworzył projekt “FeelWell”, którego misją jest rozpropagowanie wiedzy z zakresu hipnozy, hipnoterapii oraz programowania neurolingwistycznego w ramach jednej zintegrowanej platformy edukacyjnej. W najbliższym czasie planowane jest wydanie ich wspólnej książki “Hipnoza prościej się nie da!”
Prywatnie żyje tym co go fascynuje, czyli wszystko to co zostawało wyżej wymienione. Dodatkowo długie i dalekie podróże z plecakiem, spotkania z dzikimi zwierzętami i lokalną ludnością w ich środowisku oraz wszystkie formy ruchu od sportów walki do praktyki jogi.
Regulamin studiów podyplomowych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 48/2024 z dnia 02.04.2024 r.
Program studiów został chwalony na mocy Uchwały nr 4 /2024 z dnia 31 stycznia 2024 r Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Studia utworzono Zarządzeniem nr 13/2024 z dnia 06.02.2024 r. Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie: uchwalenia programu studiów podyplomowych „Komunikacja interpersonalna w ochronie zdrowia” od roku akademickim 2024/2025
Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne na studiach prowadzonych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 45/2024 z dnia 28 marca 2024 r. Rektora SUM