Terapia neurorozwojowa
Studia Podyplomowe
Studia Podyplomowe
Studia podyplomowe TERAPIA NEUROROZWOJOWA mają na celu przygotowanie pracowników opieki zdrowotnej do prowadzenia szeroko rozumianej rehabilitacji dzieci z MPD w zakresie wyznaczonym przez ich kompetencje zawodowe, wzbogaconej o nowe podejście neurorozwojowe, w celu osiągnięcia przez nie możliwie największej samodzielności w codziennym życiu.
Studia podyplomowe TERAPIA NEUROROZWOJOWA są skierowane do:
Studia są przeznaczone dla osób zajmujących się diagnostyką i leczeniem dzieci z dysfunkcjami narządu ruchu spowodowanymi chorobami układu nerwowego i mięśni, zatrudnionych w ośrodkach rehabilitacyjnych, poradniach i gabinetach rehabilitacyjnych, specjalnych placówkach pedagogicznych, zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych.
Studia podyplomowe TERAPIA NEUROROZWOJOWA są formą studiów niestacjonarnych, realizowanych głównie w soboty i niedziele.
Studia trwają 2 semestry i obejmują łącznie 750 godzin dydaktycznych, w tym:
Liczba godzin w uczelni: 230 h
wykładów: 125 godzin, w tym wykładów z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: 65 godzin
seminariów: 0 godzin
ćwiczeń: 105 godzin
Godziny bez nauczyciela: 520 godzin
Łączna liczba punktów ECTS = 30
W I semestrze będą realizowane treści z zakresu:
W II semestrze będą realizowane treści z zakresu:
Program studiów obejmuje moduły zajęć związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS, o której mowa w ust.1 pkt 2, służąca zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych (na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11-12 i 16 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 roku, poz. 1668) i Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1861 z póź. zm.).
Łączna liczba punktów ECTS = 30.
Warunkiem ukończenia niestacjonarnych studiów jest zaliczenie wszystkich zajęć, stosownie do wymogów przewidzianych w programie studiów oraz napisanie pracy dyplomowej.
Uczestnicy otrzymują świadectwo ukończenia studiów sygnowane przez Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Miejsce realizacji:
Harmonogram zajęć zostanie podany w terminie co najmniej 14 dni przed datą uruchomienia studiów.
Termin rekrutacji: 1.08.2022 do 20.09.2022 lub do wyczerpania limitu miejsc
O przyjęciu na studia decyduje spełnienie wymogów rekrutacyjnych tj:
Uczestnik zobowiązany jest do:
Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach,
Ul. Medyków 12, 40-752 Katowice
z dopiskiem na kopercie „studia podyplomowe”.
Uwaga: minimalna liczba zgłoszeń do uruchomienia edycji – 20 os.
Słuchacze dokonujący opłaty za studia podyplomowe jednorazowo i wnoszą ją w pełnej wysokości w następujących terminach:
Słuchacze mogą opłatę semestralną wnieść w dwóch równych ratach, płatnych w następujących terminach:
1) za semestr zimowy:
2) za semestr letni:
Słuchacz przyjęty na pierwszy rok studiów podyplomowych wnosi opłatę za pierwszy semestr studiów/pierwszą ratę opłaty za pierwszy semestr studiów w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy, pomiędzy Uczelnią a słuchaczem określającej warunki odpłatności za studia lub usługi edukacyjne.
Wpłata może być dokonana gotówką w kasie Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach lub przelewem na konto:
ING Bank Śląski S.A. O/Katowice
40 1050 1214 1000 0007 0000 9103
z podaniem tytułu wpłaty: „Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach opłata za rok…./sem……. studiów podyplomowych na kierunku ……….”
Niedokonanie opłaty w terminie określonym w § 2 stanowi podstawę do skreślenia z listy słuchaczy w oparciu § 21 ust. 2 lit. c Regulaminu Studiów Podyplomowych.
Dowód wpłaty za studia winien zostać przedłożony przez słuchacza w Dziekanacie Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach.
Wysokość opłat została wprowadzona Zarządzeniem Nr 114/2019 z dnia 03.07.2019 r. Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie: wysokości opłat za studia podyplomowe w Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach podjęte w roku akademickim 2019/2020.
Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne na studiach prowadzonych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 36/2020 z dnia 22 kwietnia 2020 r. Rektora SUM.
Wzory umów o warunkach opłatności za usługi edukacyjne za studia podyplomowe w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach reguluje Uchwała nr 35/2020 z dnia 22.04.2021 r. Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
dr hab.n. o zdr. Małgorzata Domagalska-Szopa
Kierownik Zakładu Fizjoterapii Wieku Rozwojowego Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Kierownik Studiów Podyplomowych oraz Przewodnicząca Komisji Programowej dla Studiów Podyplomowych na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Członek Krajowej Rady Fizjoterapeutów (KRF), Przewodnicząca Komisji Edukacji Przeddyplomowej i Egzaminu Fizjoterapeutycznego (KE) oraz Przewodnicząca Zespołu Tematycznego ds. Jakości i Monitorowania Procesu Fizjoterapii (ZJMF) przy KRF. Współautorka projektu Standardów Kształcenia na 5 letnich studiach na kierunku Fizjoterapia oraz zagadnień do Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego. Autorka Wytycznych Krajowej Rady Fizjoterapeutów do oceny funkcjonalnej i prowadzenia dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7 lat) (KRF, 2021). Zainteresowania naukowo-badawcze skupia wokół rehabilitacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi pochodzenia ośrodkowego. Autorka/współautorka prawie 100 publikacji naukowych z tego obszaru oraz 9 podręczników, przeznaczonych głównie dla studentów Fizjoterapii, Fizjoterapeutów, a także innych specjalistów związanych z tematyką rehabilitacji dzieci i młodzieży. Na uwagę zasługują tu dwa opracowania: „Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów” (AWF Katowice, 2005) oraz „Postępowanie usprawniające w mózgowym porażeniu dziecięcym” (SUM w Katowicach, 2018). Specjalista Fizjoterapii, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Fizjoterapeutów.
Fizjoterapeutka z wieloletnią praktyką zawodową, specjalista fizjoterapii. Pracuje także na stanowisku specjalisty fizjoterapii w Centrum Pediatrii Jana Pawła II w Sosnowcu na Oddziale Neurorehabilitacji oraz jest właścicielem Centrum Rehabilitacyjno-Medycznego NEURO- med. sc. Katowice. Umiejętnosści zawodowe doskonaliła na licznych kursach w zakresie fizjoterapii, uzyskując międzynarodowy certyfikat, z których najważniejsze to: Basic Course in Neurodevelopmental Treatment-Bobath, The Extension Course In Neurodevelopmental Treatment-Bobath, Neurodevelopmental Treatment Baby Course, The Refresher Course In Neurodevelopmental Treatment-Bobath, Metoda P. Hanke, Kursy Metody Halliwick A,B,C, Basic Course In Neurodevelopmental Treatment-Bobath, Prechtl’s Method on the Quantitative Assessment of General Movemets, Course of Test of Infant Motor Performance (TIMP).
Ma doświadczenie w kształceniu podyplomowym. Wykładowca na studiach podyplomowych Kwalifikacyjnych Logopedii i Medialnej Emisji Głosu, specjalność Neurologopedia na Uniwersytecie Śląskim. Wykładowca na licznych szkoleniach dla Ekspertów KIF w zakresie ‘Oceny funkcjonalnej i prowadzenia dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7lat)’ oraz szkoleń dla fizjoterapeutów w zakresie ‘Badanie, strategie terapii i dokumentacja w fizjoterapii pediatrycznej’ dla fizjoterapeutów w ramach Projektu „Rozwój kompetencji zawodowych fizjoterapeutów odpowiadających na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
dr hab. n. med. Ewa Emich – Widera, Górnośląskie Centrum Zdrowia Dziecka,
Kierownik Katedry i Kliniki Neurologii Dziecięcej Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, Konsultant Krajowy w dziedzinie Neurologii Dziecięcej, wieloletni członek Komisji Neurologii Dziecięcej Komitetu Nauk Neurologicznych Polskiej Akademii Nauk i członek Komisji Akredytacyjnej Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neurologii Dziecięcej, honorowy członek Polskiego Towarzystwa Integracji Sensorycznej. Aktywnie uczestniczy w szkoleniu przed dyplomowym polsko i anglojęzycznych studentów wydziału lekarskiego, fizjoterapii oraz w szkoleniu podyplomowym lekarzy oraz terapeutów paramedycznych. Doświadczony dydaktyk uhonorowany medalem Komisji Edukacji Narodowej. Kierownik naukowy i organizacyjny oraz wykładowca Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego ogólnopolskich kursów specjalizacyjnych w zakresie neurologii dziecięcej i pediatrii. Współautor kolejnych programów specjalizacji z neurologii dziecięcej.
Dorobek naukowy obejmuje 124 publikacje w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych, 12 rozdziałów w podręcznikach polskich. Wielokrotnie nagradzana nagrodami rektora SUM. Główne obszary pracy naukowej to padaczka, choroby naczyń mózgowych, zaburzenia rozwoju dzieci ze szczególnym uwzględnieniem zaburzeń ze spektrum autyzmu i zaburzeń przetwarzania sensorycznego.
Nauczyciele akademiccy Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, klinicyści i praktycy – uznani w świecie nauki eksperci w swoich dyscyplinach naukowych, w zakresie interdyscyplinarnego podejścia diagnostycznego.
dr hab. n. o zdr. Małgorzata Domagalska-Szopa, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, WnoZ w Katowicach, Zakład Fizjoterapii Wieku Rozwojowego,
Kierownik Zakładu Fizjoterapii Wieku Rozwojowego Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Kierownik Studiów Podyplomowych oraz Przewodnicząca Komisji Programowej dla Studiów Podyplomowych na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Członek Krajowej Rady Fizjoterapeutów (KRF), Przewodnicząca Komisji Edukacji Przeddyplomowej i Egzaminu Fizjoterapeutycznego (KE) oraz Przewodnicząca Zespołu Tematycznego ds. Jakości i Monitorowania Procesu Fizjoterapii (ZJMF) przy KRF. Współautorka projektu Standardów Kształcenia na 5 letnich studiach na kierunku Fizjoterapia oraz zagadnień do Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego. Autorka Wytycznych Krajowej Rady Fizjoterapeutów do oceny funkcjonalnej i prowadzenia dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7 lat) (KRF, 2021). Zainteresowania naukowo-badawcze skupia wokół rehabilitacji dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi pochodzenia ośrodkowego.
Autorka/współautorka prawie 100 publikacji naukowych z tego obszaru oraz 9 podręczników, przeznaczonych głównie dla studentów Fizjoterapii, Fizjoterapeutów, a także innych specjalistów związanych z tematyką rehabilitacji dzieci i młodzieży. Na uwagę zasługują tu dwa opracowania: „Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela Bobathów” (AWF Katowice, 2005) oraz „Postępowanie usprawniające w mózgowym porażeniu dziecięcym” (SUM w Katowicach, 2018). Specjalista Fizjoterapii, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Fizjoterapeutów.
Fizjoterapeutka z wieloletnią praktyką zawodową, specjalista fizjoterapii. Pracuje także na stanowisku specjalisty fizjoterapii w Centrum Pediatrii Jana Pawła II w Sosnowcu na Oddziale Neurorehabilitacji oraz jest właścicielem Centrum Rehabilitacyjno-Medycznego NEURO- med. sc. Katowice. Umiejętnosści zawodowe doskonaliła na licznych kursach w zakresie fizjoterapii, uzyskując międzynarodowy certyfikat, z których najważniejsze to: Basic Course in Neurodevelopmental Treatment-Bobath, The Extension Course In Neurodevelopmental Treatment-Bobath, Neurodevelopmental Treatment Baby Course, The Refresher Course In Neurodevelopmental Treatment-Bobath, Metoda P. Hanke, Kursy Metody Halliwick A,B,C, Basic Course In Neurodevelopmental Treatment-Bobath, Prechtl’s Method on the Quantitative Assessment of General Movemets, Course of Test of Infant Motor Performance (TIMP).
Wykładowca na studiach podyplomowych z zakresu neurologopedii prowadzonych przez Centrum Logopedii i Audiodeskrypcji na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach oraz studiach podyplomowych Kwalifikacyjnych Logopedii i Medialnej Emisji Głosu, specjalność Neurologopedia na Uniwersytecie Śląskim. Wykładowca na kursach dla lekarzy specjalizujących się w dziedzinie rehabilitacji medycznej „Rehabilitacja dzieci ryzyka” (CMKP 22) oraz licznych szkoleniach dla Ekspertów KIF w zakresie ‘Oceny funkcjonalnej i prowadzenia dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7lat)’ oraz szkoleń dla fizjoterapeutów w zakresie ‘Badanie, strategie terapii i dokumentacja w fizjoterapii pediatrycznej’ dla fizjoterapeutów w ramach Projektu „Rozwój kompetencji zawodowych fizjoterapeutów odpowiadających na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
dr hab. n. o zdr. Andrzej Szopa, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, WNOZ w Katowicach, Katedra Fizjoterapii
Adiunkt badawczo-dydaktyczny w Katedrze Fizjoterapii Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Fizjoterapeuta z wieloletnim stażem, specjalista fizjoterapii, członek Państwowej Komisji Egzaminacyjnej przeprowadzającej Państwowy Egzamin Specjalizacyjny Fizjoterapeutów. Jest właścicielem Centrum Rehabilitacyjno-Medycznego NEURO- med. sc. Katowice oraz pracuje na stanowisku specjalisty fizjoterapii w Centrum Pediatrii Jana Pawła II w Sosnowcu na Oddziale Neurorehabilitacji. Autor i właściciel patentu (PL 204656 B1) ‘Przyrządu do ćwiczeń korekcyjnych dla dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i wadami postawy’. Głównym tematem prowadzonych badań naukowych jest obiektywna ocena funkcjonalna w różnych populacjach dzieci i młodzieży oraz możliwości praktycznego wykorzystania jej wyników w programowaniu usprawniania. Autor/współautor prawie 100 publikacji naukowych z tego obszaru oraz 7 podręczników, przeznaczonych głównie dla studentów Fizjoterapii oraz Fizjoterapeutów. Na uwagę zasługuje opracowanie: ‘Postępowanie usprawniające w mózgowym porażeniu dziecięcym’ (SUM w Katowicach, 2018). Członek Komisji Edukacji Przeddyplomowej i Egzaminu Fizjoterapeutycznego oraz Zespołu Tematycznego ds. Jakości i Monitorowania Procesu Fizjoterapii przy KRF. Współautor projektu Standardów Kształcenia na 5 letnich studiach na kierunku Fizjoterapia oraz zagadnień do Państwowego Egzaminu Fizjoterapeutycznego. Współautor Wytycznych Krajowej Rady Fizjoterapeutów do oceny funkcjonalnej i prowadzenia dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7 lat) (KRF, 2021). Zdobył duże doświadczenie w szkoleniach podyplomowych jako wykładowca na kursach dla lekarzy specjalizujących się w dziedzinie rehabilitacji medycznej „Rehabilitacja dzieci ryzyka” (CMKP 22) w Akademii Medycznej im. Piastów Śląskich we Wrocławiu oraz na licznych kursach i szkoleniach, np. szkoleniach dla Ekspertów KIF w zakresie ‘Oceny funkcjonalnej i prowadzenia dokumentacji medycznej dla pacjentów w wieku rozwojowym (0-7lat)’ oraz kursach dla fizjoterapeutów w zakresie ‘Badanie, strategie terapii i dokumentacja w fizjoterapii pediatrycznej’ dla fizjoterapeutów w ramach Projektu „Rozwój kompetencji zawodowych fizjoterapeutów odpowiadających na potrzeby epidemiologiczno-demograficzne kraju” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
dr hab. n. o zdr. Ryszard Plinta, Prof. SUM, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, WNoZ w Katowicach, Katedra Adaptowanej Aktywności Fizycznej i Sportu
Kierownik Zakładu i Katedry Adaptowanej Aktywności Fizycznej i Sportu Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Dorobek naukowy stanowią prace dotyczące wpływu aktywności fizycznej, w tym sportowej, na organizm osób z różnymi potrzebami i możliwościami. Ponadto badania naukowe dotyczą jakości życia, motywacji podjęcia aktywności sportowej, zawodniczek i zawodników z niepełnosprawnościami, w tym paraolimpijczyków. Jako były trener bada różne aspekty uprawiania sportu przez osoby niepełnosprawne. Członek Zarządu Polskiego Towarzystwa Naukowego Adaptowanej Aktywności Fizycznej oraz członek Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością. Autor i współautor 2 książek, 9 monografii oraz 87 artykułów opublikowanych w czasopismach polskich i zagranicznych. Recenzent prac naukowych i książkowych publikowanych w „Postępach Rehabilitacji”, Journal of Kinesiology and Excercise Sciences, Annales Academiae Medicae Silesiensis, Serii Wydawniczej „Eukrasia”, Monografiach AWF, Wydawnictwie Urban&Partner.
dr n. med. Tomasz Łosień, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, WNOZ w Katowicach, Zakład Fizjoterapii Wieku Rozwojowego
Specjalista fizjoterapii. Fizjoterapeuta z ponad 20 – letnim stażem zawodowym. Wieloletni pracownik GCZD SPSK nr 6 w Katowicach na stanowisku fizjoterapeuty. Nauczyciel akademicki (SUM Wydział Nauk o Zdrowiu Zakład Fizjoterapii Wieku Rozwojowego). Prowadzi zajęcia z przedmiotów praktycznych dotyczących fizjoterapii wieku rozwojowego. Uczestnik wielu kursów z zakresu fizjoterapii neurologicznej (m.in. NDT-Bobath, terapia metodą Vojty, PNF). Specjalizuje się w terapii neurologicznej dzieci i dorosłych. Jego zainteresowania naukowe dotyczą analizy ruchu u pacjentów ze schorzeniami neurologicznymi oraz fizjologii wysiłku.
dr n. o zdr. Magdalena Rutkowska Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, WNoZ w Katowicach, Katedra Fizjoterapii
mgr Kamila Pilok, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, WNOZ w Katowicach, Zakład Fizjoterapii Wieku Rozwojowego
Fizjoterapeuta. Absolwentka Państwowej Medycznej Wyższej Szkoły Zawodowej w Opolu oraz Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach na kierunku Fizjoterapia. Od 2011 pracownik wykładowca na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach, obecnie Zakładu Fizjoterapii Wieku Rozwojowego, gdzie prowadzi zajęcia z Programowania Rehabilitacji w Wieku Rozwojowym oraz Fizjoterapii w Dysfunkcjach Układu Ruchu w Wieku Rozwojowym. Certyfikowany terapeuta z zakresu diagnostyki i terapii niemowląt i dzieci metodą Vojty. Pracownik Oddziału Wczesnej Interwencji szpitala Centrum Pediatrii im Jana Pawła II w Sosnowcu.
mgr Anna Koralewska, Śląski Uniwersytet Medyczny w Katowicach, WNOZ w Katowicach, Zakład Fizjoterapii Wieku Rozwojowego
Asystent dydaktyczny w Zakładzie Fizjoterapii Wieku Rozwojowego Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach, doktorantka studiów doktoranckich na tym samym Wydziale. Jest autorką i współautorką licznych publikacji naukowych oraz uczestnikiem wielu konferencji naukowych. Odbyła szereg szkoleń specjalistycznych, głównie z zakresu fizjoterapii uroginekologicznej, uzyskując w 2015 roku tytuł fizjoterapeutki uroginekologicznej. Poza uroginekologią część swojej pracy zawodowej poświęciła terapii dzieci. Pracę naukowo-dydaktyczną łączy z praktyką w gabinecie fizjoterapeutycznym.
Regulamin studiów podyplomowych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 113/2022 z dnia 12 lipca 2022 r.
Wysokość opłat została wprowadzona Zarządzeniem Nr 114/2019 z dnia 03.07.2019 r. Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie: wysokości opłat za studia podyplomowe w Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach podjęte w roku akademickim 2019/2020.
Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne na studiach prowadzonych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 36/2020 z dnia 22 kwietnia 2020 Rektora SUM
Programy studiów podyplomowych na kierunku; NEUROREHABILITACJA OSÓB DOROSŁYCH ORAZ OSÓB W WIEKU PODESZŁYM reguluje Uchwała nr 80/2020 z dnia 23.09.2020 r. Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Obsługa administracyjna :
mgr Katarzyna Opiela
tel. 32/208 8729
e-mail: katarzyna.opiela@sum.edu.pl