Edukacja Seksualna
Studia Podyplomowe
Studia Podyplomowe
Studia podyplomowe EDUKACJA SEKSUALNA mają na celu przygotowanie do rozwiązywania problemów w sferze seksualnej u młodzieży i prowadzenia edukacji seksualnej, przekazanie wiedzy dotyczącej biologicznych podstaw seksualności człowieka, norm w zachowaniach seksualnych, filozofii, kultury i etyki seksualności człowieka, zagadnień psychologiczno-pedagogicznych w seksuologii, podstaw wychowania do życia w rodzinie, edukacji i poradnictwa seksuologicznego.
Studia podyplomowe EDUKACJA SEKSUALNA skierowane są do:
Studia są przeznaczone dla osób, które legitymują się dyplomem ukończenia studiów wyższych, (co najmniej na poziomie licencjatu).
Po ukończeniu studiów podyplomowych EDUKACJA SEKSUALNA absolwent zdobędzie umiejętności w zakresie poprawnego rozumienia i rozpoznawania oraz właściwego reagowania na problemy o podłożu seksualnym. Absolwent zyska kompetencje w zakresie prowadzenia zajęć z zakresu edukacji seksualnej dzieci i młodzieży oraz niezbędną wiedzę ułatwiającą poprawne rozwiązywanie problemów seksualnych dzieci i młodzieży związanych z dojrzewaniem i problemami natury seksualnej związanymi z tym procesem. Uzyskana wiedza ułatwi poprawny i komunikatywny kontakt oraz skuteczną współpracę pomiędzy absolwentem a pracownikami oświaty, ochrony zdrowia, policji sprawującymi opiekę nad dziećmi i młodzieżą.
Studia podyplomowe EDUKACJA SEKSUALNA są formą studiów niestacjonarnych, realizowanych głównie w soboty i niedziele.
Studia obejmują łącznie 750 godzin dydaktycznych, w tym:
Liczba godzin w uczelni: 206 godzin
wykładów w formie stacjonarnej oraz z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość: 115 godzin
seminaria: 91 godzin
ćwiczenia: 0 godzin
Godziny bez nauczyciela: 444 godziny.
W I semestrze będą realizowane treści z zakresu:
W II semestrze będą realizowane treści z zakresu:
Program studiów obejmuje moduły zajęć związane z praktycznym przygotowaniem zawodowym, którym przypisano punkty ECTS w wymiarze większym niż 50% liczby punktów ECTS, o której mowa w ust.1 pkt 2, służąca zdobywaniu przez studenta umiejętności praktycznych i kompetencji społecznych (na podstawie art. 28 ust. 1 pkt 11-12 i 16 ustawy z dnia 20 lipca 2018 roku – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 roku, poz. 1668) i Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 27 września 2018 r. w sprawie studiów (Dz. U. z 2018 r. poz. 1861 z późn. zm.). Łączna liczba punktów ECTS = 30
Warunkiem ukończenia niestacjonarnych studiów podyplomowych jest zaliczenie wszystkich zajęć, stosownie do wymogów przewidzianych w programie studiów oraz napisanie pracy dyplomowej. Uczestnicy otrzymują świadectwo ukończenia studiów sygnowane przez Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
Miejsce realizacji:
Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach
Harmonogram realizacji zajęć
Harmonogram zajęć zostanie podany w terminie co najmniej 14 dni przed datą uruchomienia studiów.
Termin rekrutacji: 1.08.2022 do 20.09.2022 lub do wyczerpania limitu miejsc
O przyjęciu na studia decyduje spełnienie wymogów rekrutacyjnych tj:
Uczestnik zobowiązany jest do:
Dziekanat Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach,
Ul. Medyków 12, 40-752 Katowice
z dopiskiem na kopercie „studia podyplomowe”.
Uwaga: minimalna liczba zgłoszeń do uruchomienia edycji – 20 os.
Koszt studiów to 2 140,00 zł (w semestrze zimowym – 1 070,00 zł i w letnim – 1 070,00 zł)
Na studiach podyplomowych nie ma opłaty rekrutacyjnej. Opłaty za studia są wyliczane na każdy rok akademicki:
za semestr zimowy:
za semestr letni:
Słuchacz przyjęty na pierwszy rok studiów podyplomowych wnosi opłatę za pierwszy semestr studiów/pierwszą ratę opłaty za pierwszy semestr studiów w terminie 7 dni od dnia zawarcia umowy, pomiędzy Uczelnią a słuchaczem określającej warunki odpłatności za studia lub usługi edukacyjne.
Wpłata może być dokonana gotówką w kasie Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach lub przelewem na konto:
ING Bank Śląski S.A. O/Katowice
40 1050 1214 1000 0007 0000 9103
z podaniem tytułu wpłaty: „Wydział Nauk o Zdrowiu w Katowicach opłata za rok…./sem……. studiów podyplomowych na kierunku ……….”
Niedokonanie opłaty w terminie określonym w § 2 stanowi podstawę do skreślenia z listy słuchaczy w oparciu § 21 ust. 2 lit. c Regulaminu Studiów Podyplomowych.
Dowód wpłaty za studia winien zostać przedłożony przez słuchacza w Dziekanacie Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach.
Wysokość opłat została wprowadzona Zarządzeniem Nr 114/2019 z dnia 03.07.2019 r. Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie: wysokości opłat za studia podyplomowe w Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach podjęte w roku akademickim 2019/2020.
Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne na studiach prowadzonych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 36/2020 z dnia 22 kwietnia 2020 Rektora SUM
Wzory umów o warunkach odpłatności za usługi edukacyjne za studia podyplomowe w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach reguluje Uchwała nr 35/2020 z dnia 22.04.2021 r. Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach.
dr n. o zdrowiu Beata Podsiadło
Starszy wykładowca w Zakład Propedeutyki Położnictwa Katedry Zdrowia Kobiety Wydziału Nauk o Zdrowiu W Katowicach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Specjalista pielęgniarstwa położniczego i pielęgniarstwa geriatrycznego, kierownik i koordynator specjalizacji, kursów specjalistycznych, kwalifikacyjnych i dokształcających dla pielęgniarek i położnych. Międzynarodowy Instruktor Symulacji Medycznej. Współautorka opracowania i wdrożenia do procesu dydaktycznego podstawowych procedur zabiegów pielęgniarskich w zawodzie położnej z uwzględnieniem kompetencji położniczych, wydanej w formie publikacji elektronicznej: Wybrane procedury zabiegów pielęgniarskich w zawodzie położnej. Współredaktor i współautor podręcznika: Wybrane Procedury Zabiegów Pielęgniarskich w Zawodzie Położnej, współautorem podręcznika: Poród. Przebieg, zasady prowadzenia i kompetencje położnicze oraz współautor podręcznika: Podstawy Pielęgniarstwa w Ginekologii i Położnictwie. Członek Stowarzyszenia Pielęgniarek Pediatrycznych, Pielęgniarek Neonatologicznych oraz Członek Polskiego Towarzystwa Położnych. Recenzent w publikacji naukowej Teoretyczne i praktyczne aspekty zapewnienia jakości opieki w podmiotach działalności leczniczej. Przedstawiciel Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach z Ramienia Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Katowicach. Współautorka opracowania wystandaryzowanego egzaminu dyplomowego (części praktycznej i teoretycznej) oraz skryptu do zajęć dydaktycznych na kierunku: Położnictwo. Współautor wdrożenia egzamin typu OSCE poprzez: opracowanie warunków zaliczenia zgodnych z obowiązującymi efektami kształcenia dla przedmiotu Podstawy opieki położniczej
dr hab. n. med. Agnieszka Drosdzol-Cop
Prof. dr hab. n. med. Agnieszka Drosdzol-Cop od 2018 roku pełni funkcję Prodziekana Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach SUM. W latach 2012-2020 była kierownikiem Zakładu Patologii Ciąży Katedry Zdrowia Kobiety WNoZ w Katowicach. Jest specjalistką z zakresu położnictwa i ginekologii, seksuologii. Uzyskała międzynarodowy tytuł specjalisty z zakresu ginekologii dziecięcej i dziewczęcej (International Fellowship on Pediatric and Adolescent Gynecology).Od 2016 roku prof. dr hab. n. med. Agnieszka Drosdzol-Cop pełni funkcję Przewodniczącej Sekcji Ginekologii Dziecięcej i Dziewczęcej Polskiego Towarzystwa Ginekologów i Położników. Jest również członkiem zespołu ekspertów EURAPAG (European Association of Paediatric and Adolescent Gynaecology).
W strukturach Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach prof. dr hab. n. med. Agnieszka Drosdzol-Cop pełni funkcje: Przewodniczącej Rady Bibliotecznej (od 2012); Członka Wydziałowej Komisji Doktoranckiej (od 2012); Członka Wydziałowej Komisji ds. Nauki (2012-2016); Wydziałowego Koordynatora Programu Erasmus+ na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach (od 2014); Przewodniczącej Wydziałowej Komisji Programowej dla Kierunku Położnictwo (2014-2018) oraz Członka Senackiej Komisji ds. Nauki (od 2016). Jest członkiem Zespołu Egzaminacyjnego do przeprowadzenia Lekarskiego Egzaminu Końcowego i Lekarsko-Dentystycznego Egzaminu Końcowego (od 2013); członkiem Zespołu Ekspertów do oceny wniosków o przyznanie stypendium Ministra Zdrowia za wybitne osiągnięcia dla studentów oraz doktorantów (2016-2019). W całym kilkunastoletnim okresie pracy naukowo-badawczej i dydaktycznej główne zainteresowania naukowe prof. dr hab. n. med. Agnieszki Drosdzol-Cop dotyczyły ginekologii dziecięcej i dziewczęcej, jak i seksuologii klinicznej. Laureatka Nagrody Głównej Prezesów Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego oraz licznych nagród JM Rektora SUM w zakresie działalności naukowej, dydaktycznej oraz organizacyjnej.
dr hab. n. o zdrowiu Monika Bąk-Sosnowska, prof. SUM
Nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku kierownika Katedry Nauk Społecznych i Humanistycznych oraz Zakładu Psychologii, na Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Zajmuje się badaniami naukowymi oraz dydaktyką z zakresu psychologii klinicznej i psychologii zdrowia.
Jest autorką lub współautorką pięciu monografii oraz ponad stu publikacji naukowych i popularno-naukowych z zakresu psychologii zdrowia, wykładowczynią na konferencjach i zjazdach naukowych dotyczących zdrowia, laureatką nagród naukowych (m.in. Virtuti Medicinali, Copernicus Prize, Diamond Pen) i dydaktycznych (np. Medal Komisji Edukacji Narodowej). Jest przewodniczącą Sekcji Psychologicznej Polskiego Towarzystwa Badań nad Otyłością, członkinią Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości oraz European Association for the Study of Obesity.
Od roku 2007 prowadzi własną praktykę kliniczną, w ramach której zajmuje się psychoterapią osób w kryzysie, cierpiących na zaburzenia psychosomatyczne oraz na zaburzenia odżywiania się i otyłość. Wiedzę psychologiczną propaguje w mediach oraz angażując się w lokalne programy edukacyjne i kampanie społeczne na rzecz zdrowego stylu życia.
dr n. med. Wirginia Likus, prof. SUM
z wykształcenia biotechnolog, z zamiłowania anatom.
Od wielu lat związana ze Śląskim Uniwersytetem Medycznym w Katowicach. Obecnie pełni obowiązki kierownika Zakładu Anatomii Katedry Nauk Podstawowych Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach na stanowisku profesora naukowo-badawczego. Jest członkiem Rady Dyscypliny Nauk o Zdrowiu SUM a także Koordynatorem Zespołu ds. Promocji Wydziału Nauk o Zdrowiu w Katowicach. Jako dydaktyk uczy anatomii studentów: pielęgniarstwa, położnictwa, fizjoterapii i elektroradiologii. Prowadzi także badania naukowe. Zainteresowania naukowe obejmują kilka obszarów: morfometrię w oparciu o badania obrazowe, antropometrię, badania nad aspektem donacji ciała oraz badania biomateriałów i ich wykorzystania w medycynie.
Jest autorką 167 prac w tym: 58 publikacji naukowych, 7 rozdziałów w książkach polskich i zagranicznych oraz monografii. Za osiągnięcia naukowe otrzymała kilka nagród JM Rektora SUM. Uczestniczyła w licznych konferencjach naukowych zarówno polskich jak i zagranicznych. Członkini Polskiego Towarzystwa Anatomicznego i Polskiego Stowarzyszenia Biomateriałów.
dr n. o zdrowiu Daria Jorg
Psycholog, kognitywista, edukator seksualny, terapeuta par. Nauczyciel akademicki zatrudniony na stanowisku asystenta badawczo-dydaktycznego w Zakładzie Zdrowia Reprodukcyjnego i Seksuologii Katedry Zdrowia Kobiety Wydziału Nauk o Zdrowiu
w Katowicach, Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Specjalistka psychoseksuologii w Zakładzie Seksuologii Medycznej i Psychoterapii, Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego w Warszawie.
Zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół szeroko pojętej seksualności człowieka, związanych z nią aspektach relacyjnych (w szczególności komunikacyjnych) oraz wpływu nowych technologii na seksualność człowieka. W praktyce psychologicznej
i psychoseksuologicznej opiera się na nurcie systemowym i poznawczo-behawioralnym.
Magister psychologii (2020, SWPS Katowice), magister kognitywistyki (2014, UAMw Poznaniu), magister politologii (2013, UAM w Poznaniu), edukacja seksualna – studia podyplomowe (2015, SUM w Katowicach), Studium Terapii Par (2021, Dolnośląskie Centrum Terapii). Rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. dr hab. n. med. V. Skrzypulec-Plintę dotyczyła związków kobiecej seksualności z temperamentem w ujęciu Regulacyjnej Teorii Temperamentu, obroniona w 2020 roku (SUM w Katowicach). W 2021 roku uzyskała certyfikat Specjalisty w zakresie Seksuologii Polskiego Towarzystwa Terapeutycznego.
Autorka ponad 100 recenzowanych publikacji z w/w obszaru o łącznej punktacji 1135 MEiN, IF 4,255. Uczestniczka i wykładowca na konferencjach krajowych i międzynarodowych. Członek Polskiego Towarzystwa Terapeutycznego.
dr o zdrowiu Izabela Mężyk
Adiunkt dydaktyczny, kierownik Zakładu Profilaktyki Chorób Kobiecych Katedry Zdrowia Kobiety Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, pielęgniarka, położna, specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa położniczo-ginekologicznego, edukator seksualny.
Współautor, autor ponad 70 publikacji naukowych. Aktywny uczestnik konferencji i akcji prozdrowotnych na terenie województwa śląskiego związanych z seksualnością osób z niepełnosprawnością. Edukator seksualny w Warsztatach Terapii Zajęciowej, Zakładach Aktywności Zawodowej i Szkołach Specjalnych na terenie województwa śląskiego
dr n. o zdrowiu Katarzyna Zborowska
Naukowiec i praktyk w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach w Zakładzie Zdrowia Reprodukcyjnego i Seksuologii Katedry Zdrowia Kobiety. Autor i współautor licznych wystąpień naukowych oraz publikacji naukowych o łącznej wartość punktacji IF: 2.464; punktacji MEiN: 1264. ID ORCiD: 0000-0001-8525-4533
„Zastanawia mnie dlaczego Nasza seksualność wzbudza tak wiele kontrowersji, przecież to ona stanowi kluczowy aspekt istnienia człowieka w trakcie całego jego życia. Seksualność jest wrodzoną, naturalną funkcją naszego organizmu i jednym z zasadniczych czynników motywujących do podejmowania więzi i kontaktów międzyludzkich”. Ten i wiele innych tematów zostanie poruszony podczas Naszych zajęć z Edukacji seksualnej.
dr n. o zdrowiu Beata Podsiadło
Adiunkt dydaktyczny, pracownik naukowy Zakładu Propedeutyki Położnictwa Katedry Zdrowia Kobiety Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, pielęgniarka, położna, specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa położniczego oraz pielęgniarstwa geriatrycznego. Międzynarodowy Instruktor Symulacji Medycznej – Medical Simulation Innstruktor – Basic Course. Współautor i autor opracowania i wdrożenia do procesu dydaktycznego podstawowych procedur zabiegów pielęgniarskich w zawodzie położnej z uwzględnieniem kompetencji położniczych, wydanej w formie publikacji elektronicznej: Wybrane procedury zabiegów pielęgniarskich w zawodzie położnej. Współredaktor i współautor podręcznika: Wybrane Procedury Zabiegów Pielęgniarskich w Zawodzie Położnej, Poród. Przebieg, zasady prowadzenia i kompetencje położnicze oraz Podstawy Pielęgniarstwa w Ginekologii i Położnictwie.
Członek Stowarzyszenia Pielęgniarek Pediatrycznych, Pielęgniarek Neonatologicznych oraz Członek Polskiego Towarzystwa Położnych. Recenzent w publikacji naukowej Teoretyczne i praktyczne aspekty zapewnienia jakości opieki w podmiotach działalności leczniczej. Recenzent publikacji naukowych w Współczesnym Pielęgniarstwie Specjalistycznym – Wiedza kompetencje, praktyka. Pełnomocny Przedstawiciel Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach z Ramienia Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w Katowicach.
Autor i współautor licznych wystąpień naukowych oraz publikacji naukowych o łącznej wartość punktacji MEiN: 264.
Zainteresowania badawcze – znaczenie perinatologii, położnictwa, ginekologii i onkologii ginekologicznej i jej rozwój na występowanie chorób cywilizacyjnych, poziom satysfakcji z wykonywanego zawodu wśród pielęgniarek i położnych dobie przemian, ocena promocji i zachowań zdrowotnych, przekazywanie informacji w zakresie promocji zachowań przez personel medyczny, wpływ stylu życia i środowiska pracy na aspekty zdrowotne pielęgniarek i położnych, wieloczynnikowa analiza statystyczna danych socjologicznych i medycznych, problemy relacji interpersonalnych, stresu i wypalenia zawodowego u pracowników sektora ochrony zdrowia, zakażenia szpitalne i ich wpływ na dobrostan noworodka, pacjenta po przeszczepie narządu, pracę personelu medycznego i pomocniczego, metaanaliza wyników badań naukowych w obszarze nauk medycznych, nauk o zdrowiu i nauk o kulturze fizycznej, analiza wpływu transformacji systemowej na różne aspekty funkcjonowania wybranych podgrup populacji, ze szczególnym uwzględnieniem pracowników sektora ochrony zdrowia, analiza jakości życia w wybranych schorzeniach (adaptacja wystandaryzowanych narzędzi badawczych do warunków polskich).
dr n. o zdr. Mariola Czajkowska
Adiunkt badawczo – dydaktyczny, kierownik Zakładu Propedeutyki Położnictwa Katedry Zdrowia Kobiety Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach, magister położnictwa, specjalista w dziedzinie pielęgniarstwa ginekologiczno- położniczego, Edukator Seksualny, Certyfikowany Doradca Laktacyjny, promotor pomocniczy 8 przewodów doktorskich , w tym 4 zakończonych.
Współautor i autor opracowania i wdrożenia do procesu dydaktycznego podstawowych procedur zabiegów pielęgniarskich w zawodzie położnej z uwzględnieniem kompetencji położniczych, wydanej w formie publikacji elektronicznej: Wybrane Procedury Zabiegów Pielęgniarskich w Zawodzie Położnej, Poród. Przebieg, zasady prowadzenia i kompetencje położnicze.
Dodatkowo prowadzi zajęcia w ramach projektów Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach: „Uniwersytet Pierwszego Wieku”, „Uniwersytet Trzeciego Wieku”, „Od Przedszkola do Seniora”, „ Senioralia”, „Położna Przyszłości-Ogólnopolska Olimpiada Wiedzy” oraz współtwórca projektu warsztatów edukacyjnych w ramach Narodowego Programu Zdrowia „Sprzyjanie powstawaniu lokalnych grup wspierających karmienie piersią oraz informowanie kobiet opuszczających oddziały położnicze o ich działalności”.
Autor i współautor cyklu prac dotyczących zdrowia reprodukcyjnego kobiety, obejmującego poradnictwo i edukację w zakresie planowania rodziny; opiekę nad kobietą w ciąży, bezpieczny poród oraz opiekę po porodzie; opiekę prenatalną nad płodem, opiekę nad zdrowym i chorym noworodkiem, karmienie piersią; zapobieganie i leczenie bezpłodności; leczenie infekcji narządów rodnych kobiety, chorób przenoszonych drogą płciową i innych dolegliwości układu moczowo- płciowego; informację i poradnictwo dotyczące seksualności człowieka, odpowiedzialnego rodzicielstwa; profilaktykę i leczenie nowotworów narządów płciowych oraz raka piersi; opiekę zdrowotną nad nastolatkami i kobietami w okresie okołomenopauzalnym, występowania zaburzeń cyklu miesiączkowego, wpływu aktywności fizycznej na przebieg cyklu miesiączkowego ukończone rozprawą doktorską na temat „ Zaburzeń miesiączkowania u dziewcząt i młodych kobiet wyczynowo uprawiających sport” oraz autor cyklu prac rozprawy habilitacyjnej pt,, Zdrowie reprodukcyjne kobiety’’.
Autorka ponad 119 recenzowanych publikacji z w/w obszaru o łącznej punktacji MNiSW: 930, IF 20,490. Uczestniczka i wykładowca na konferencjach krajowych i międzynarodowych.
dr n. medycznych Małgorzata Kazimierczak
Regulamin studiów podyplomowych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 113/2022 z dnia 12 lipca 2022 r.
Wysokość opłat została wprowadzona Zarządzeniem Nr 114/2019 z dnia 03.07.2019 r. Rektora Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach w sprawie: wysokości opłat za studia podyplomowe w Wydziale Nauk o Zdrowiu w Katowicach podjęte w roku akademickim 2019/2020.
Zasady pobierania opłat za usługi edukacyjne na studiach prowadzonych w Śląskim Uniwersytecie Medycznym w Katowicach określa Zarządzenie nr 36/2020 z dnia 22 kwietnia 2020
Programy studiów podyplomowych na kierunku; EDUKACJA SEKSUALNA reguluje Uchwała nr 80/2020 z dnia 23.09.2020 r. Senatu Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Załączniki do uchwały: pobierz
Obsługa administracyjna :
mgr Katarzyna Opiela
tel. 32/208 8729
e-mail: katarzyna.opiela@sum.edu.pl